leconfield jillaroo course

8 februari 2015 - Tamworth, Australië

Hello!

Ik zit nu in Tamworth (9 uur savonds, 30 graden, geweldig) en we zijn vrijdagavond teruggekomen uit leconfield. De zondag ervoor kwamen Flo en ik na een 6 uur durende trein tocht, die wel cool was want je zag het hele landschap veranderen, hier aan in Tamworth. De volgende ochtend om 9 uur werden we opgehaald door David, een klein mannetje die een beetje op 1 van de 7 dwergen leek, en een schoolbusje dat uit 1920 leek te komen. We reden 2 uur naar leconfield, een 18 vierkante kilometer property van groene glooiende heuvels (en niet de "red dirt" wat mama dacht dat het zou zijn!) met een woonhuis, een schuur waar wij sliepen en een paar opslagruimtes. We begonnen gelijk dezelfde dag met uitzoeken van de paarden. Ik kreeg "nugget", een brombee (een in het wild gevangen paard) omdat ik de fout maakte te zeggen dat ik wel een ondeugende wou. Anyway, we waren met 2 andere Nederlandse meisjes, 3 Engelse meisjes, een Duitse jongen en meisje en een Australische jongen en meisje. We hadden ook nog de staff; Tim, de eigenaar, en zijn vrouw Courtney, en de Nederlandse Paul en Anouk, Zweedse Emma en Engelse Annie. We gingen de eerste dag op een tocht door de heuvels en hadden dinner en gingen daarna marshmallows eten rond het kampvuur. Toen vond Paul een gevaarlijke spin ( als hij je stak viel je ledemaat eraf) en gooide hem in het vuur maar hij ging niet dood en toen gooide hij er een stoel op en hij was nog steeds niet dood en toen trapte hij erop en toen was de spin ineens weg. Dat was best eng. De groep is echt heel leuk en gezellig en grappig. Tim is zo'n persoon die op zijn dieren begint te lijken, hij praat een beetje als een schaap ( now we're ging to the yaaaaaaaard ).

Op dag 2 begonnen we met een hosremanship lesson van Tim, gevolgd door een les lassooing en whipcracking (lasso gooien is NIET mijn talent, whipcracking ging beter). Daarna gingen we schapen hoeden in de heuvels, wat heel cool was, de hond drijft ze de bij elkaar en tien dreven wij ze te paard naar de andere wei. Toen moest iedereen een schaap vangen met blote handen, wat een stuk moeilijker was dan het leek. Daarna gingen ze er een scheren, en daarna vermoordde hij een schaap in front of de andere schapen door zijn nek door te snijden. Ik was weggelopen omdat ik waarschijnlijk dan keihard zou gaan huilen, maar helaas liep ik precies op het moment naar buiten toen ze hem langssleepten aan zijn poten en op zijn kop ophingen, en zijn ingewanden eruit sneden waarop er een soort groene kots uit zijn mond spoot. Dat was zo ranzig dat ik bijna moest kotsen, dus ik heb besloten om toch maar wel weer een goede Vega te worden. Ik ben benieuwd hoe lang ik het volhoud. Die nacht besloten Lizzy, Shannah, Inge, Flo en ik om buiten te "swagbacken" (soort buitenslaapzak). Een hele mooie sterrenhemel maar loads of gevaarlijke dieren en helaas wordt het er 'snachts vet koud, dus we lagen 2 uur later alweer in onze stapelbedjes. We dronken ook onze eerste "goon", een ander woord voor goedkope wijn, wat eigenlijk nog best te drinken was.

De derde dag gingen we met de trucks weg de heuvels in, hadden een picnick en gingen vervolgens de hele dag aan het werk voor Tim. We gingen eerst " werden", een soort onkruid wieden op grote schaal, wat vrij stom was, en daarna "fencen" wat letterlijk betekende hekken bouwen, dus we hadden een 50 m lang hek gebouwd, wat wel leuk was.

De 4e dag gingen we de hele dag weg te paard, we gingen in groepjes op zoek naar the cattle, de koeien, en dreven ze naar beneden bij elkaar in een soort groot hok. Daar scheidden we de koeien van hun kalfjes en hebben we lassos gegooid op kalfjes, wat moeilijker bleek te zijn dan ik dacht. Ik faalde dan ook. Toen gingen we "calf wrestling" . het was de bedoeling dat je met zijn 2en er eentje ving, 1 pakte de staart en 1 pakte het hoofd en dan werkte je hem tegen de grond, maar uiteindelijk hadden we 6 personen nodig om er een tegen de grond te krijgen. Toen sneed Justin (de nieuwe leider, Tim was naar Hawaii vertrokken) het kalfje zijn ballen eraf, en een stukje van zijn oor en gaf hem een oorbel. Het beestje bleef voor 3 uur bloeden... Die nacht gingen we gezellig rond het kampvuur zitten, hadden wat hele vreemde grappige gesprekken en toen om 11 uur ik en Shannah en Lizzy onze tanden gingen poetsen zagen we Eem massive spider en we schrokken, en toen we ons omdraaiden was hij ineens weg. Eerder die dag had Jessica al een "huntsman" (gevaarlijke spin) gevonden in de badkamer. Oja, en dezelfde dag hadden een paar mensen een red belly black snake (dodelijke slang) gezien in het bos.

De laatste dag gingen we eerst te paard the cattle halen, dreven ze een arena in, en daarna moesten we omstebeurt te paard een koe vangen. Mijn pony vond het geweldig en beet het arme beest continu in zijn billen, dus ik had hem snel te pakken. Toen gingen we nog wat door de heuvels galopperen en vetrokken we naar Tamworth voor een night out! Dat was echt heeel leuk, the Australians really know how to party!

Anyway, ik ben nu weer terug in Tamworth, want ik heb een baantje gevonden!! Ik begin maandag (morgen), en het is op een farm anderhalf uur rijden van Tamworth. Het is een vrouw, ik denk ook een man, en 2 jongens (geen idee hoe oud) en ik moest voor hun 6 paarden zorgen en rijden en de tuin bijhouden en meehelpen in het huishouden em dergelijke. Gelukkig bleek ik nog wel te kunnen paardrijden, al was het zo lang geleden, dus dat komt hopelijk wel goed. Flo en Amy ( meest hilarische persoon die ik ooit heb ontmoet) hebben ook een baantje in de omgeving gevonden, dus hopelijk kunnen we elkaar nog meeten in het weekend in Tamworth. Verder is het in de middle of nowhere, dus ik heb geen idee of ik uberhaupt wel bereik heb, dus waarschijnlijk is dit mijn laatste blog in een lange tijd. Ik heb een geweldige week gehad en ik hoop dat het heel leuk wordt op de farm!

See ya,
Roos
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Peter:
    8 februari 2015
    Zooo, wat een enerverende week. En niet zonder gevaar met spinnen en slangen. Maar wat mij wel verbaasd is het beulen van een schaap/lam. Oren en ballen verwijderen zonder verdoving, keihard zeg. Succes met je nieuwe baan, je verdient er wel iets mee hoop ik. Good luck.
  2. Coen:
    8 februari 2015
    Je zult in Australië niet gauw een Dierenpartij tegenkomen. En Petra zal alle verhalen over giftige dieren vast wel kunnen waarderen, maar als er wekelijks tien doden door vallen hadden we het al lang in de krant gezien.
    Maar, mooi dat je snel een baantje hebt gevonden, have weer lots of fun!
  3. Moeders:
    Nou Rossie,
    Dat klinkt allemaal wel erg stoer. Bij de Flying docters waren er zelden giftige beesten in de serie. Vreemd dat jij er zo veel tegenkomt.
    Succes met het boerenbestaan. Lekker 5 uur 's ochtends op en 9 uur 's avonds er weer in. Ga je nog weer ooit aan het stadse bestaan wennen als je terugkomt??
  4. Jannie:
    8 februari 2015
    Hoi Roos, als jij zo doorgaat kom je afgepeigerd terug. Wat een volle dagen. Maar je doet nu wel wat je heel vroeger wilde gaan doen: op een boerderij met paarden en andere beesten. Succes.
  5. Kamanus:
    8 februari 2015
    Ik krijg kriebels als ik aan de levensgevaarlijke spinnen en slangen denk
  6. ILse van der Put:
    8 februari 2015
    Ha Roos, dat zijn stoere verhalen. Ik zie je nog zitten bij ons als kleutertje van 5. Roos wat wil je later worden?? Boerin! En dan het verschrikte gezicht van Helen... Ja boerin, en geen electriciteit en zo zei je er dan ook nog bij. Nou volgens mij ben je nu in het boeren walhalla. Heel veel plezier op de farm.
  7. Helen Nagelhout:
    8 februari 2015
    Heel veel plezier, doe voorzichtig en werk ze!