NIEUW ZEELAND PART I

27 april 2015 - Nelson, Nieuw-Zeeland

Kia Ora (maori voor hoi),

sorry voor de langdurige stilte, de laatste 3,5 weken in Nieuw-Zeeland gingen zo snel voorbij en door de manier van reizen is dit de eerste keer dat ik access tot een computer heb. Anyway, deze blog gaat nogal lang worden want ik heb heeel veel beleefd hiero, dus alvast excuses daarvoor. Ook alvast excuses voor mijn gebrekkige Nederlands, het is verbazingwekkend hoe erg je Nederlands achteruit gaat als je het niet elke dag spreekt. Oke daar gaan we.

Week 1.

Mijn vlucht naar Auckland was een beetje vertraagd dus ik kwam aan toen het al donker was. ik nam de metro naar mijn hostel, een organische farm genaamd: Fat Cat travellers community. Ik wilde daar misschien een weekje gaan WOOF-en (vrijwilligerswerk in ruil voor kost en inwoning), maar kon de manager niet te pakken krijgen, dus had ik gewoon een dorm-room voor 2 dagen geboekt. Terwijl ik in het donker rondliep met al mijn bagage op zoek naar mijn hostel, sprak een Indisch koppel me aan en vroeg me waar ik naartoe op weg was en waarom ik in mijn eentje rondliep in het donker. Vervolgens besloten ze me naar mijn hostel te rijden. Een goed voorproefje van de Nieuw-Zeelandse vriendelijkheid! Toen we het adres hadden gevonden stonden we op een driveway, waar aan het einde iemand met vuur stond te gooien. De Indische man keek me raar aan en vroeg of ik zeker wist dat dit het goede hostel was, en zei dat hij wel even polshoogte ging nemen terwijl ik in de auto wachtte. Het bleek het goede hostel te zijn. De vuurgooier bleek Cody te zijn, een 25-jarige (sorry mama) Canadees die ook in mijn dorm-room sliep. Verder was er nog 1 ander iemand in de kamer en de rest van de mensen waren allemaal WOOF-ers die op de farm werkte. Het klikte meteen en we spendeerden de hele avond met schaken, blokfluit spelen (ik kan het niet meer ben ik achtergekomen), en met de 3 ontiegelijk schattige kittens spelen die ze net van een supermarkt hadden gered. De volgende dag zag ik pas echt wat voor plek het was na een rondleiding, Ze hebben een solar shower (een douche die organisch en dus zonder energie wordt verwarmt) een buitenbad wat je met een kampvuur kunt verbouwen, een treehouse, slacklines (heeel verslavend), en nog heel veel meer. Zeker weten het leukste hostel waar ik ooit ben geweest, en ze koken alles vegan, dus dat was ook een leuke ervaring. verbazingwekkend hoeveel je nog steeds kunt koken, we hadden gratis breakfast en dinner en het was altijd echt ontzettend lekker. Die dag gingen ik, Cody, 2 Duitse meisjes en 2 hilarische Franse jongens in een autootjes opgepropt naar het stand, Piha beach om precies te zijn. Dit was de eerste keer dat ik Nieuw Zeeland zag, en mijn god het is prachtig. Het was ongeveer 25 graden, prachtig weer met hier en daar een wolkje en het is zoooo groen vergeleken met Australie! Het strand was ook zo ontiegelijk mooi, met een aantal rotsen met grotten waar zeesterren woonden enzo, het was echt prachtig. We exploreden de beach die dag en waren net op tijd terug voor dinner. Cody vroeg me of ik met hem mee wilden reizen richting het zuiden, en alles te hitchhiken (liften), en hoewel ik eigenlijk nog wat dingen in het noorden wou zien leek me dat wel een leuk idee, ook omdat ik geen idee had hoe ik anders van de ene naar de andere plek kwam (niet goed voorbereid, iets teveel go with the flow). De volgende dag spendeerden we mostly op de slacklines en met de kittens en we liepen naar de mall, maar aangezien het Pasen was was alles gesloten en dus speelden we wat spelletjes bij de arcade en liepen toen maar weer terug. En de dag erna was het zover; laat het hitchhiken beginnen!! liften bleek ontiegelijk veel makkelijker te zijn dan ik dacht, we werden na 10 meter lopen al opgepikt aan het einde van de driveway door een mevrouw die net een van de kittens had opgehaald. Vervolgens reden we in 7 verschillende auto's richting het zuiden, met als doel de Coromandel Peninsula. Helaas strandden we in een dorpje called Thames, en we besloten even aan het strand te gaan zitten om een plan te bedenken. Toen stopte er een mevrouw in een auto die begon te eten, en we besloten haar om directions to a campsite te vragen, waarop ze zei: je kunt wel bij ons logeren! Ze reed ons naar haar prachtige farmhuisje, we ontmoetten haar partner, net zo aardig, ze gaf ons avondeten, we sliepen in een gigantisch kingsize bed in een kamer luxer dan een hotelkamer, en we kregen zelfs een hoop gratis fruit en een gratis slaapzak mee de volgende dag! Dat waren zeker weten een van de aardigste mensen die ik ooit heb ontmoet.

Vervolgens werden we na ongeveer 5 minuten langs de weg staan opgepikt door een Duits stel, dat in een campervan het noordereiland rondreisde. Het klikte en we reisden 2 dagen met hun rond, en zagen de Coromandel en Hot water beach (een strand waaruit warm water opborrelt) de eerste dag, sliepen voor het eerst in onze tent op een campsite (waar we aan de praat raakten met een paar mensen die ons vervolgens gratis avondeten gaven), en de volgende dag bezochten de de Cathedral Cove, een prachtig strand met helderblauw water, een natural shower (miniwaterval) en een aantal hele mooie grotten en rotsen. Het was nog steeds prachtig weer dus we hebben lekker gezwommen en van rotsen afgedoken. Vervolgens dropten ze ons in een dorpje waar we aan de praat raakten met 2 Duitse jongens die op een free campsite logeerden, en ze gaven ons een lift daarheen, dus zetten we daar ons tentje op. Die avond hadden we een hele grappige en gezellige avond met de duitsers, de Maori vrouw die de campsite runde, 2 australiers en een andere Nederlander. Een avond vol rode wijn, kaartspelletjes, hilarische verhalen en een kampvuur. De volgende dag liftten we in 2 auto's naar Matamata, oftewel Hobbiton! We sliepen die nacht in een hotel en dat was een verademing na het kamperen met 2 personen op 1 matje en geen kussen.

Week 2.

De dag erna gingen we naar Hobbiton, en deden daar een 2 uur durende tour door. Heel duur maar wel ontzettend leuk! de tourguide was ook erg goed en vertelde allemaal leuke filmfacts enzo. Het enige jammere was dat het simpelweg onmogelijk was om een foto te maken zonder een aziaat erin te hebben. Die middag stonden we weer langs de weg en hadden een rechtstreekse lift te pakken naar onze volgende bestemming: Tauranga. Onze liftvrouw zette ons zelfs voor de camping af, alweer zo aardig! En de locals blijven ons vertellen dat de mensen op het zuidereiland aardiger zijn, wat ik me niet kan voorstellen. Gooien ze geld naar je ofzo? Anyway, we kampeerden die nacht en beklommen de dag erna Mount Monganui, een oude vulkaan waarop je een heel mooi uitzicht over de baai had. Daarna hitchhikeden we in 3 hikes naar Rotorua, oftewel Rotovegas! Daar had ik mijn eerste couchsurfing experience. Couchsurfing houdt in dat je gratis bij locals overnacht, en via een app kun je hosts zoeken en ze vragen of je kunt overnachten bij ze. Dus werden we opgepikt door host Jeremy, waar we 3 nachten bij logeerden samen met een heel aardig Engels meisje, Beth. Jeremy woonde alleen en had een quadbike en een poultafel! Hij kookte voor ons en vond het niet eens goed dat ik hielp met de afwas. Daarna speelden we een avondje poul. De dag erna deden we eventjes rustig aan en die avond bracht Jeremy Cody, Beth en ik naar Kerosine Creek, een hot river! Het was een van de beste dingen die ik ooit heb gezien. Het regende maar het water was ongeveer 40 graden dus dat was een hele goede combinatie. Er waren bijna geen toeristen en alleen een paar locals. We zaten daar tot de zon onderging en het was net een sprookje, zo fantastisch. De dag erna gingen Beth, Cody en ik naar geothermal wonderland, een plek met allerlei supercoole vulkanische activiteiten. Je had meertjes met gekke kleuren en hele hoge temperaturen, een geiser en mudpools. Heel vet, en een unieke ervaring! De dag daarna gingen we 'sochtends met Jeremy naar een Maori tribe om wat cultuur te snuiven (ze koken boven hot pools!), en naar een waterval waar we een korte wandeling maakten. Vevolgens stonden we weer langs de weg en onze 2e lift waren 2 duitse meisjes die we tijdens onze wandeling waren tegengekomen, hoe toevallig! Zij wilden graag naar Kerosine Creek voor ze naar Taupo reden, en we besloten met ze mee te gaan. En vervolgens kwamen we bij Kerosine Creek 2 mensen uit Fat Cat tegen!? Die avond reden we naar Reed's farm, een free campsite net buiten Taupo aan een rivier. Het was al donker toen we aankwamen dus onze tent opzetten was een beetje tricky. Helaas begon het die nacht te regenen en stopte dat niet echt meer, Dus spendeerden Cody en ik de hele ochtend met bezorgd naar het dak van onze tent kijken die steeds doorweekter werd.. Toen het even stopte met regenen pakten we snel alles in en liftten naar Taupo, waar we besloten naar Spongebob the movie te gaan. Ik dacht dat het een hele flauwe film zou worden, maar het was een van de grappigste films die ik ooit heb gezien, zeker een aanrader!! Daarna werden we opgepikt door Katherine, de vrouw die ik op de Great ocean road tour in Australie heb ontmoet. Ik belde haar op en ze besloot dat we wel bij haar konden logeren, wat aardig! Inmiddels hadden Katherine en Russel hun huis verhuurd en woonden in een caravan in de tuin van Katherines zus, om geld te sparen voor een wereldreis. Wij sliepen dus in haar zus huis, maar die was al net zo vriendelijk. Ze namen ons zelfs mee uiteten die avond!

Week 3.

We sliepen uiteindelijk 4 nachten bij Katherine en Russel, en hadden dus alle tijd om Taupo te leren kennen. aangezien het best hoog ligt was het er wel ineens heel koud, dat was minder. Maar we maakten een aantal coole wandelingen, zagen een damdoorbraakachtig iets, meer hot pools enz enz. Ik wilde ook graag de Tongariro Alpine Crossing (populairste wandeling in NZ) doen, en aangezien Cody ziekjes was besloot ik het alleen te doen. Vervolgens miste ik om 5 uur sochtends de bus. Dat ging dus niet door en in plaats daarvan huurde ik een fiets en heb als een echte Nederlander de omgeving verkent. Na Taupo liftten we in 3 hikes naar Napier, een stadje dat bekent staat om zijn Art-Deco stijl. Ik voelde me alsof ik rondliep op de set van de Great Gatsby, het was heel mooi! het was ook weer lekker weer en lekker warm, dus dat hielp ook mee. Die avond logeerden we bij Couchsurfing host Mandy en haar 3 huisgenootjes. Ik kreeg wat troubles en moest naar de eerste hulp, maar ben  nog steeds alive dus maakt u zich geen zorgen. We bleven daar nog een nachtje zodat ik kon uitzieken en die avond hadden we een hele gezellige avond met alle huisgenootjes en beerpong en twister. De dag erna gingen we naar Wellington, wat een tricky hitchhike werd aangezien het 4 uur rijden is. Uiteindelijk kostte het ons 9 auto's om er te komen. een van onze laatste hitches was een vrouw die onze host Mandy kende, heel toevallig! vervolgens stonden we langs de weg met nog 1 uur te gaan en het begon donker te worden, en we werden een beetje wanhopig. Toen werden we opgepikt door een gigantisch truck, met een hele aardige man erin die ons helemaal voor de deur van ons volgende couchsurfing adres afzette. in Wellington logeerden we bij Danny en zijn 3 huisgenootjes Lincy, Sean en Anthony. Hun voornaamste bezigheden waren cartoons kijken en drugs gebruiken, maar ze waren ontzettend grappig en gastvrij. We bleven daar 3 nachtjes en hadden steeds hele gezellige avonden met ze. Cody en ik bezochten het beroemde Te Papa museum, wat heel leuk was, en liepen terug langs de kade. Toen we die avond terugkwamen waren er 3 nieuwe couchsurfers gearriveerd, 2 Canadezen en een Engels meisje wat Cody kende uit Maleisie. Alweer heel toevallig. We hadden een hele gezellige avond met ze. Die woensdag namen ik en Cody de ferry naar Picton, het zuidereiland! het was nogal regenachtig maar het was een prachtig uitzicht toen we tussen alle eilandjes in het superblauwe water richting de haven vaarden. Het plan was om na de ferry onze wegen te scheidden, maar we besloten toch nog een nacht samen in Picton te blijven, en logeerden in een heel leuk hostelletje met hele leuke mensen. De dag erna hitchhikeden we samen naar Nelson, de zonnigste stad van Nieuw Zeeland! De stad deed zijn naam eer aan, na een aantal dagen van matig weer en regen was het ineens weer 23 graden en een zonnetje. We spendeerden de dag met de stad ontdekken, boodschappen doen en schommelen, en toen was het tijd om uit elkaar te gaan, met het plan elkaar aan het einde van mijn trip in Christchurch weer te zien op zijn verjaardag. Ik dacht dat ik heel veel zin had om weer even alleen te zijn (3 weken 24/7 met dezelfde persoon zijn is best intens) maar toch viel het wel zwaar om er ineens weer alleen voor te staan. Ik wachtte bij de i-site op mijn couchsurfing host, en kwam de 2 Canadezen uit Wellington tegen! Ze waren op weg naar de Fox Glacier, iets wat ik ook nog wil gaan doen. Toen werd ik opgepikt door Luke, mijn nieuwe host. Hij kookte heel lekker voor me, en de volgende dag voelde ik me een stuk minder alleen en beklom een berg en liep de stad in om een telefoon te gaan kopen. En terwijl ik in de telefoonwinkel stond, was er ineens een 6.3 aardbeving! Het was zoo vreemd, ineens begon alles te schudden en riep een jongen "earthquake!" en leidde me naar een deurpost achterin de winkel. En voor ongeveer 40 seconden schudden alles vrij hevig, en het was zo anders dan ik had verwacht. het was echt schudden schudden, niet kraken ofzo. heel gek. Vervolgens was het over en ging iedereen door met zijn dagelijks leven, blijkbaar gebeurt het vrij regelmatig hier. De dag erna ging ik met Luke eropuit; een 2 daagse tramp! We reden anderhalf uur naar een afgelegen berg, beklommen die in ongeveer 4 uur (zwaar!! vooral met backpacks) en overnachtten in een hutje bovenop de berg samen met 4 anderen, 1 wandelaar en 3 jagers. De volgende ochtend was het ontzetten mistig dus liepen we niet naar de top maar gingen terug naar de auto via een andere weg, wat ons ook ongeveer 4 uur kostte. Het was echt prachtig daaro, zo afgelegen en met geen enkel teken van mensen, heel cool. We hadden ook geen electriciteit, geen wc's en geen water. Dus maakten we een kampvuur en sprokkelden ons eigen hout en haalden water uit de rivier, heel primitief en heel cool. Zeker weten mijn favoriete wandeling tot nu toe. We reden naar huis en keken die avond Interstellar, vage film maar wel leuk. Vanochtend zou ik naar het Abel Tasman national park gaan maar de trip ging niet door... heel klote want nu krijg ik sowieso niet meer de kans om het te zien aangezien ik geen tijd heb om hier te blijven en te wachten tot het weer beter wordt, maarja... Morgen op naar de West Coast als het goed is!! Het wordt liften met Cody of met de bus, ga liever niet alleen liften.

Oke dat was nog weer veel langer dan ik dacht, sorry sorry sorry. Nieuw-Zeeland is zo prachtig dat ik mijn vlucht terug naar Australie 2 weken heb uitgesteld, zodat ik wat meer tijd heb hier. Toch is 3 weken per eiland nog steeds vrij kort, dus ik wil hier zeker terugkomen! De reiskriebels zijn nu echt neit meer te stoppen, ik heb al besloten om zodra ik terug ben weer geld te gaan opsparen voor een volgende wereldreis, na mijn bachelor! Pas als je begint met reizen kom je erachter hoe makkelijk het is en hoe weinig geld je hoeft uit te geven, door het liften en couchsurfen gaf ik maar ongeveer 20 dollar per dag uit! Dus ik raad jullie allemaal aan om zoveel te reizen als je kan, het is awesome!!!!

Love from Nelson, Roos

PS: ik zal proberen wat foto's toe te voegen

1. Jannie:
    27 april 2015
    Wat heb je weer een druk programma gehad. Erg leuk om weer te lezen. Goed op jezelf passen en fijne reis verder.
  2. Helen Nagelhout:
    27 april 2015
    Oooh roos wat klinkt dit gaaf! Heel veel plezier nog en feliciteer Cody maar namens mij!
  3. ILse van der Put:
    27 april 2015
    Geweldig Roos. En ja, je hebt gelijk, reizen is fantastisch en jij hebt zo te lezen het virus helemaal te pakken!
    Goede reis.
    Ilse