Melbourne, The Great Ocean Road, en The Grampians

31 maart 2015

Hallo.

Morgen vertrek ik alweer naar Nieuw-Zeeland! Daarom hier een verslag van de afgelopen week:

vorige week woensdag kwam ik om half 8 's ochtends aan in Melbourne, na een 12 uur durende treinreis, en ik was gebroken. Ik had ook nogal heimwee, dus ik besloot om maar naar de Royal zoo te gaan, want dieren vrolijken altijd op! Dat werkte, en ik had uiteindelijk best een leuke dag, een hele schattige babyolifant gezien, en zelfs een vogelbekdier! Heel raar beest is dat trouwens.De dag erna heb ik niet heel veel gedaan, alleen een beetje door de stad gehobbelt en wat kleren gekocht.

En toen was het tijd voor de tour! 3 dagen over de Great Ocean Road en the Grampians national park. Onze tourguide was Peter, een bioloog die letterlijk alles wist van de omgeving, van politieke omstandigheden tot boomsoorten tot historische feitjes, heel leuk. We waren met ongeveer 20; een koppel uit Hawaii, een Duits koppel, een Canadees koppel, een Nieuw-Zeelands koppel (waarmee ik bevriend raakte en ze hebben me uitgenodigd om langs te komen als ik in Nieuw-Zeeland ben!), een Engels koppel, een paar duitsers, een ier en 2 schotten. De eerste dag reden we vooral naar en over de Great Ocean Road, een tweehonderdnogwat kilometer lange weg langs zuidkust, van Melbourne tot Adelaide. We stopten af en toe langs de weg bij mooie uitzichtpunten en surfstadjes. Het was gigantisch koud, oke 15 graden, dus ik had al mijn kleren over elkaar aan en aangezien het veel regende en bewolkt was waren de foto's niet echt prachtig. We aten lunch bij een beroemde vuurtoren, en kwamen op de terugweg door een bos waar echt honderden koalas in de bomen zaten als kleine pluizige bolletjes. Er was er zelfs eentje op 1  meter hoogte, dus die kwamen we even gezelschap brengen en het beestje boeide het helemaal niks. Hij was gewoon aan het chillen in de boom terwijl wij op 10 cm afstand onze foto's maakten. Ik wou hem heel graag oppakken maar ik heb geen behoefte aan Chlamydia (dat is een gevaarlijke ziekte onder koalas) dus dat liet ik maar voor lief. Daarna reden we naar de beroemde "12 apostelen" wat er eigenlijk maar 8 ofzo waren maar 12 klonk beter dus besloten ze het maar zo te noemen. Ook maakten we een wandeling in een regenwoud wat echt heel mooi was, met allemaal boomvarens enzo, en alles was zo groen vergelijken met de rest van het Australie wat ik tot nu toe heb gezien! Die avond reden we naar een hostel aan zee, waar we pizza aten, gezellig babbelden en vroeg naar bed gingen aangezien ontbijt de volgende ochtend om 7 uur was..

de 2e dag reden we opnieuw langs een paar apostelen, aangezien het de dag ervoor zo slecht weer was, en vandaag was het een stuk beter. we liepen even over het strand, en toen we bij een baai kwamen besloten 3 jongens te gaan zwemmen! het was echt ziek koud, dus dat was wel dapper. Daarna verlieten we de kust en reden naar het binnenland, waar we lunch aten in een parkje in het bos waar we wederom koalas en emoes zagen. Daarna reden we verder naar de Grampians national park, waar we een mooie wandeling maakten, en afternoon tea hadden, met de Australische Anzac-coockies! Deze zijn heeeel lekker, en heel makkelijk om te maken. Daarna vertrokken we naar onze overnachtingsplek; Steve. Steve woont op een farm op het platteland waar hij een klein hostel/hotel heeft gebouwd, evenals zijn eigen vliegveldje met 2 vliegtuigjes. Een paar groepsgenootjes moesten kamperen, maar gelukkig hadden de meesten een kamer ter beschikking. We hadden een "barbie" en gingen toen op naar bed. De laatste dag vertrokken we rond half 9, en gingen naar de McKenzie falls, een prachtige waterval waar ik Charly en Andy besloten te gaan zwemmen, wat niet echt werkte aangezien het allemaal heel glad was en als je eenmaal in de waterval terecht kwam moest iemand je 600 meter verderop komen opvissen. Daarna maakten we een wandeling in the Grampians, wat meer een soort rotsklimmen- en springen was, maar heel gaaf. Toen was het alweer tijd om de ene helft die naar Adelaide ging achter te laten, en weer terug naar Melbourne te gaan. Onderweg stopten we nog een aantal keer, onder andere bij een wijngaard voor een snelle wijnproeverij (heel leuk!) en een park met een meertje wat een aboriginal naam heeft, ik dacht "Wendouree", wat letterlijk: rot op betekent. Het verhaal gaat dat de Westerlingen aan de Aboriginals vroegen hoe het meer heette en dat de aboriginals geen zin in ze hadden en daarom "rot op" zeiden, wat de naam van het meertje werd. Daar hadden we afternoon tea, en toen gingen we op naar "huis". Het was de laatste dag heerlijk weer, clear skies en ongeveer 25 graden. Ik heb een geweldige tour gehad, de mensen waren zo leuk, en ik heb zoveel gezien!

De dag erna (maandag) besloten ik en Charly (duits meisje van de tour) samen te gaan sporten en daarna naar het strand in St Kilda, een suburb van Melbourne, te gaan, waar Maggie (een ander duits meisje van de tour) ons ophaalde en we gingen naar haar hostel en hadden dinner. Vandaag deden we weer een workout (spierpijn!!) en toen gingen we naar de winkelstraat, waar ik een winterjas voor Nieuw-Zeeland kocht, en we gingen naar de Victoria Market, een grote overdekte markt, een beetje als de Turkse Grand Bazaar, maar dan met heel veel fruit en vis en vlees en dergelijke. Ik vond er ook gedroogde mango, waar ik al meer dan 2 maanden zin in heb haha, dus ik was blij. Daarna gingen we nog even naar Chinatown om dumplings te halen, en toen was de dag alweer voorbij. Oh, en ik probeer voor 1 week veganistisch te zijn, wat nogal zwaar viel totdat ik een veganistische cheesecake ontdekte in het cafe om de hoek. Veganistisch zijn lijkt verder de ideale manier om gewicht te verliezen, aangezien je helemaal geen koekjes en cakes enzo kunt eten.Het is ook heel goedkoop, aangezien je alleen groente kunt eten ongeveer. Toch ga ik het denk ik niet doorzetten, ik kan niet zonder koekjes en pannekoeken en honing..

Dat was het wel weer! Ik vlieg morgen om 1 uur plaatselijke tijd naar Auckland, waar ik voor 2 nachten een kamer heb geboekt in de "fat cat travellers community", ben benieuwd!

1. Peter:
    31 maart 2015
    Nou Roos dat was volgens mij weer een heel interessante en leerzame tour via Great Ocean Road en the Grampians. En natuurlijk suc6 verzekerd met een gids met die naam, haha.
    Goeie reis nog naar Nieuw Zeeland en genieten!!!
  2. Moeders:
    1 april 2015
    Die naam van dat hostel in NZ klinkt ook erg goed.
    Weet je nog dat we die documentaire zagen over overgewicht en het onderzoek onder ratten naar de oorzaken. De ratten die cheesecake kregen wilden niet stoppen met eten en werden obese. Wellicht is veganistische cheesecake de oplossing ?????????
  3. Jannie:
    11 april 2015
    Laat dat veganistische maar even zitten, geniet maar van al het lekkers. Ben benieuwd hoe je het in nieuw zeeland vergaat.