The real outback experience; part I

21 februari 2015 - Gunnedah, Australië

Ola, daar ben ik weer.

Inmiddels ben ik alweer bijna 2 weken aan het werk hier op de Davidsons farm. Tot nu toe leer ik heel veel en vermaak me prima, hoewel ik wel een beetje gebrek aan leeftijdsgenoten heb ( de jongste hier (op de kinderen na) is Mike the builder maar die is 25 en niet bepaald spraakzaam). Maar laat ik eerst wat over de familie Davidson vertellen, waar ik nu woon.

Renate en John (mumbles a lot, zijn eerste woorden tegen mij waren: Do you mind me shooting? waarop ik antwoordde: As long as you don't shoot me, waarop zijn antwoord was: nah, I don't like digging holes.) zijn ouders van Harry (11) en Jack (12, momenteel op boarding school, dus is er alleen af en toe in het weekend). Ze leven op een farm ongeveer een halfuur rijden vanaf het dorpje Guunedah (spreek uit canada (??)), a.k.a middle of nowhere. Momenteel verbouwen ze een hoop katoen, in de winter wheat. Verder hebben ze ook nog een aantal paddocks (weilanden), 2 met paarden en 1 lege, maar waar als het niet zo droog is hun cattle (koeienkudde) in rondbanjert. Ze hebben ook nog een hoop ondefinieerbaar land, wat gok ik ooit landbouwland was maar nu een grote hoop oranje aarde is. De tv staat standaard aan, blijkbaar normaal hier, en ze eten heel veel vlees en zout. Een andere eigenaardigheid is hun oneindige keus aan toast-beleg. Ik heb al de peanutbutter-honey-toast geprobeerd, en de peanutbutter-jelly, en zelfs vegemite (ZO VIES!!!!!), maar hun grote specialiteit is: toast belegd met spaghetti met rode saus uit blik. Echt waar. En ze vinden het raar dat ik toast met aardbeien eet. Anyway, het is heel hele gezellige, grappige familie en ze hebben ook heel veel heerlijk eten, zoals mango's, avocado, en passievrucht elke dag! En chocolat chip coockies!

Mijn werkzaamheden hier bestaan voornamelijk uit klusjes in het huishouden, ik kan nu een heel huishouden runnen, mama is vast trots, veel tuinieren en de paarden voeren/rijden. Ze hebben 7 paarden, waarvan een meer een soort grof uitgevallen hond is en 2 polopaarden. Het rijden is heel leuk, we gaan 's ochtends als het nog niet bloedheet is, rond een uur of 8, en dan zie je nog veel kangoeroes en emoes en dergelijke. Emoes zijn geweldig, het zijn een soort uitgerekte kippen die erg dom zijn en er belachelijk uitzien als ze rennen. Helaas is de grond erg oneffen, wat resulteerde in een pijnlijke valpartij doordat mijn pony struikelde en over mij heen besloot te vallen. Gelukkig alleen een hoop blauwe plekken. Ik werk ook nog af en toe een dagje voor de buren (15 min rijden), de Simsons. Ik rij daarheen in een ontiegelijke rammelende oude truck (ik mag hier rijden!!) en help daar hun gezin van 4 kinderen mee. Hun huis is nogal rommelig en slecht onderhouden, en ook een beetje vies, wat helaas nogal wat spinnen en andere beestjes aantrekt. Ze hebben dus heel casual een Red Back Spider web met eitjes achter de "barbie" (bbq) hangen. Als je door die spin wordt gebeten, althans door het vrouwtje, dan ga je eigenlijk gewoon dood. Het zorgde er ook voor dat ik tijdens het onkruid wieden ineens mega-pijnlijke steek voelde, en een schorpioen van mijn vinger zag wegkruipen. Hij was maar 8 cm groot ofzo, maar het deed echt super veel pijn, voor ongeveer 4 uur. Het was wel een unusual gebeurtenis blijkbaar, want Adele belde gelijk de hele omgeving (a.k.a 4 mensen) om dit te vertellen. Het feit dat ik daar 16 dollar per uur verdien maakt dit toch wel goed.

De jongens rijden hier trouwens ook gewoon auto en motor, terwijl ze pas 11 en 12 zijn. Ook is hier een zwembad, waardoor de 40 graden hier wel uit te houden zijn. Je hebt hier een heleboel hele mooie vogels, en ook een paar hele irritante. 2 soorten om precies te zijn, de Corella's (wit met een gele buik) en de Galah's (grijs met een felrode buik). Ze komen voor in grote groepen en zijn erg mooi om te zien, maar niet om te horen. de Galah's vallen mee, ze doen meer een soort PIEP, maar de Corella's maken een soort aapgeluiden. En dit doen ze de hele dag. Ze beginnen om 6 uur 's ochtends. Met zijn honderden. GAHHG GAAHHGG GAHGH PIEPIEPIEGAHHHH PIEPIPEIEP GAHHHGAHHHGAHHH GAHHH GGHHAAAGGGHHH klinkt al irritant als je het typt. Toch vond ik het niet nodig dat John er vanochtend 4 heeft neergeschoten, en dat was bovendien niet echt lekker wakken worden haha.

Het is hier dus heel droog, maar de eerste nacht dat ik alleen was omdat de familie Jack ging ophalen van boarding school en daar bleven slapen, ging het gigantisch onweren en stormen, wat vrij eng was. De bliksem ging door voor 3  uur, en het gevaar is hier dat als de bliksem inslaat in een boom een bushfire kan ontstaan, dus ik heb niet echt lekker geslapen die nacht. De regen was een soort tropische stortbui die half naar binnen regende.

Dat was het wel weer ongeveer, ik ben ondertussen al bijna een maand weg, wat ik echt niet kan geloven, het voelt als 2 weken ofzo. Oja, ennnn ik heb een wilde koala gezien!!! Ik had het erover de eerste dag dat ik met Renate in de auto zat, en ze zei dat ik er vast wel een zou zien aangezien ze hier nog wel eens voorkomen, en toen gingen we naar een uitkijkpunt en zag ik er ineens eentje op 3 meter afstand in een boom zitten slapen! Deze keer heb ik ook foto's op de blog gezet, ze zijn vanaf het begin van mijn reis en het zijn er niet zoveel, maar goed.

Adieu,

Roos

1. Peter:
    21 februari 2015
    Een paar foto's zegt ze haha, volgens mij zijn het er iets meer. Ziet er stoer uit allemaal. Auto rijden, schapen slachten, paard rijden etc.etc. Leuk hoor, enjoy.
  2. Moeders:
    21 februari 2015
    Ik wil onderschrift bij alle foto's. Is dat te regelen, Roos?
  3. Mylene:
    21 februari 2015
    Weer een leuk verhaal Roos!
    Vind alleen die schapen kop eng hihii.

Kus
  4. Judith:
    22 februari 2015
    Dank voor het delen Roos. Je maakt een hoop mee. Leuk om te lezen en te zien! Greets judith
  5. Peter:
    22 februari 2015
    Prachtige verhalen Roos; de foto's liegen er niet om, wat een ruimte daar! Geniet van de volgende weken en tot horens!
  6. Jannie:
    1 maart 2015
    Ik heb weer genoten Roos. Veel plezier verder op de ranch.